• en

Boomerang

År 1976 lämnar två unga drivna entreprenörer sina trygga karriärer för att skapa ett nytt varumärke som reflekterar deras passion för kvalité och hantverk, men också deras gemensamma värderingar. Namnet på det nya varumärket skulle vara starkt och enkelt, men också ha en koppling till en tydlig symbol. Valet blev Boomerang.

Premiärkollektionen – precis som de efterföljande – var klassiskt skandinavisk, inspirerad av hav och natur. Första kollektionen var begränsad och sammanhållen: enfärgade byxor, skjortor och tröjor blandat med seglarränder. Inget för dekorerat eller utsvävande. Styrkan låg snarare på det enkla och tidlösa med fokus på material och kvalité. Det var detta som var själen och som tydligt kom att definiera varumärket även under kommande tider. Den allra första reklamkampanjen visade grundarnas bästa vänner i chinos och pikétröjor. Kampanjen plåtades i Stockholms skärgård: en miljö som alltid varit viktig för Boomerangs själ och varumärke.

Över åren, i takt med att företaget växte, fokuserade vi allt mer på hållbarhet och långsiktighet. 1999 lanserade vi en damkollektion i samma enkla, vackra och tidlösa stil. 2008, en viktig milstolpe, lanserades hållbarhetsfilosofin Boomerang Effekten: ett initiativ som bl.a. innebär att kunderna kan lämna tillbaka äldre Boomerang-plagg till våra butiker. Som tack för hjälpen får kunden 10% rabatt på ett nytt plagg och de äldre kläderna får nytt liv som material i Boomerang Home – alternativt säljer vi dem vidare som Boomerang Effect Vintage. Det är vårt sätt att ta till vara på jordens resurser och bidra till en lite mer hållbar värld.

Än idag arbetar Boomerang utifrån den ursprungliga filosofin:
1) Hellre kvalitet än kvantitet
2) Det enkla är det svåra
3) Våra kläder är som vänskap. De ska tåla törnar och bli bättre med åren

Läs mer och beställ våra kläder på www.boomerangstore.se